Koti Helsinki Teramuksesta monipuolista ammattiapua kolotuksiin, jumituksiin ja vammoihin

Teramuksesta monipuolista ammattiapua kolotuksiin, jumituksiin ja vammoihin

Fysioterapia Teramus Seppo Pehkonen
Seppo Pehkonen arvostaa tiimityön tuomaa lisäarvoa. Fysioterapia Teramus Munkassa on viisi hoitohuonetta ja pieni kuntosali. Toinen toimipiste on Talin tenniskeskuksessa. Käytössä on myös sähköinen ajanvaraus.

Fysioterapia Teramuksen monipuolisen koulutuksen saaneet ammattilaiset tuntevat ihmiskehon. He etsivät työkseen syitä asiakkaiden elämää rajoittaviin jumituksiin, kiputiloihin ja vammoihin ja tarjoavat hoitoon sekä kuntoutukseen parhaat mahdolliset keinot.

Fysioterapia Teramuksen tiimiin kuuluu muun muassa urheilufysioterapeutteja ja -hierojia sekä osteopaatteja, jotka käyttävät työssään apuna fysioterapian ohessa lymfa- ja faskiahoitoja, akupunktiota, kinesioteippausta ja tukipohjallisten tekoa.

– Hoidamme paljon urheilijoita ja monella meistä on kokemusta työskentelystä huippu-urheilijoiden kanssa. Siinä työssä karttunut osaaminen ja tieto-taito on helposti hyödynnettävissä muidenkin hoidossa, toteaa vuonna 1994 perheyrityksen perustanut urheilufysioterapeutti Seppo Pehkonen . Hänen ansiokkaaseen uraansa mahtuvat muun muassa kuudet olympialaiset.

Liikkumattomuudesta suurimmat ongelmat

Fysioterapiassa lähdetään liikkeelle kehon biomekaanisen kokonaisuuden kartoituksesta. Kivun ja liikerajoituksen syy on usein muualla kuin kivunpaikka

– Kun kehoa lähdetään kuntouttamaan ja elvyttämään, ensimmäinen asia on saada kipu pois ja parantaa toiminnalisuutta. Suurin ongelma on se, että kun kunto pääsee laskemaan, työn kuormitus käy liian suureksi. Ihminen ei silloin yksinkertaisesti jaksa lähteä liikkumaan ja kuntoa kohottamaan. Syntyy paha negatiivinen kierre. Me yritämme auttaa asiakkaan lempeästi alkuun. Työn rasittavuuden täytyy olla suhteessa kuntoon, painottaa Pehkonen.

Luonnollista liikuntaa ja lihaskuntoa

Tuki- ja liikuntaelimistön kipu ajaa ihmisen lääkäriin ja hoitoon. Seppo Pehkonen toteaa vielä yleisesti määrättävän levon ja pilleripurkin olevan tuskin koskaan paras hoitomuoto.

– Kivun syynä voi olla myös yksipuolinen liikunta. Nuorten parissa on havaittu, että liian aikainen erikoistuminen yhteen lajiin voi aiheuttaa ongelmia, mikäli normaali motorinen kehitys ei ole edennyt riittävästi. Jos kehossa on jäykkyyttä ja koordinaatio-ongelmia, ei harjoituksen nopea koventaminen ole hyvä asia.

Kokenut ammattilainen muistuttaa, että koskaan ei voi korostaa liikaa monipuolisen perusliikunnan merkitystä. Teramuksen asiantuntijat osallistuvat myös ennaltaehkäisevään toimintaan innostavaan yhteistyöhön esimerkiksi urheiluseurojen kanssa.

– Lihakset tulevat ja menevät, läski on ikuista. Lihasvoimaa voi ja kannattaa kasvattaa läpi elämän. Uudet tutkimukset osoittavat myös, että hyvän lihasvoiman omaava ihminen paitsi voi paremmin elää pidempään.

Ajoissa hoitoon

Tuki- ja liikuntaelinten kipuillessa ei kannata odottaa hoitoon hakeutumista. Fysioterapia Teramukseen voi tulla sekä lääkärin lähetteellä että ilman sitä. Lähetteellä tullessaan asiakas saa Kela-korvauksen, joka on kuitenkin vain muutamia euroja.

– Pitkä odotus yleensä laajentaa esimerkiksi selkä- ja olkapääongelmaa. Syy voi olla ihan eri paikassa kuin kipu. Mitä aikaisemmin ongelman syy pystytään kartoittamaan, sitä paremmin apua voidaan antaa sekä hoidollisesti että kuntoutuksellisesti. Jos mielestämme asiakkaan kipu vaatii tarkempaa lääketieteellistä tutkimusta, lähetämme hänet ilman muuta lääkäriin.

Kuntoutuksessa tärkeä merkitys on asiakkaan omatoimisella tekemisellä. Siihen hän saa asiantuntijalta hyvät ohjeet.

Fysioterapia Teramus
Laajalahdentie 16 B